Lakier samochodowy dzielimy na dwie główne kategorie. Pierwsza z nich jest dzielona ze względu na połysk, natomiast w drugiej podział występuje względem składu lakierów. Wróćmy jednak, do połysku dzielimy je na:
- specjalne,
- metaliczne,
- perłowe,
- matowe.
Lakier matowy charakteryzuje się tym, iż wygląda na pojeździe efektownie oraz jest trwały, lecz utrzymania go w czystości z pewnością nie należy do łatwych zadań. W sytuacji, kiedy do pielęgnacji używamy nieodpowiedniego środka czy nasze mycie jest zbyt agresywne, wówczas można z łatwością uszkodzić mat. W skład lakierów metalicznych wchodzi aluminium, dzięki niemu mamy zagwarantowany wspaniały połysk karoserii oczywiście przy jednoczesnej pielęgnacji. Kolejnym lakierem, który ma w swoim składzie aluminium to lakier perłowy, jednakże został dodatkowo otoczony kryształkami górskimi. Takiemu zabiegowi zawdzięczamy wygląd powłoki lakierniczej, która osiąga perłowy odcień. Dość popularne neony czy kameleony należą do lakieru specjalnego. Także to tej kategorii zaliczymy lakier samochodowy z efektem rdzy, jego zadaniem jest postarzenie samochodu.
Podział lakieru ze względu na skład
- lakier wodny,
- lakier bezbarwny,
- lakier akrylowy,
- lakier bazowy,
- oraz ostatni, czyli lakier strukturalny.
Inna nazwa lakieru bezbarwnego to klar albo lakier, którego przeznaczeniem jest pokrycie oryginalnego lakieru w celu dodatkowej ochrony. Ochrania on m.in.: przed zarysowaniami, zanieczyszczeniami drogowymi oraz przed opryskami.
Lakier strukturalny jest jednym z niewielu lakierów, które są dedykowane specjalnie do elementów stworzonych z tworzywa sztucznego.
Lakier akrylowy https://www.dlalakierni.pl/lakiery-samochodowe nosi, także inną nazwę mianowicie dwuczęściowym. Po pierwsze nakładany jest jedną warstwą na daną powierzchnię oraz utwardzany. W tym celu wykorzystuje się żywicę poliakrylową. W dalszej kolejności na ten lakier nakładany jest kolor matowych bądź metalik.
Lakier bazowy powinno się łączyć z klarem. Jednakże nie chodzi o ich wspólne mieszanie, lecz o nakładanie warstwami na karoserie.
Jeżeli połączymy lakier wodny z lakierem bezbarwnym, wówczas otrzymamy powłokę wyróżniającą się maksymalnym połyskiem.