Jak każdy system, także i klimatyzacja samochodowa może z czasem ulec awarii. I nie mówimy tu o drobnych usterkach, które można szybo i sprawie usunąć, ale o awariach, które blokują pracę systemu na długo.
Nie tylko filtry się brudzą
Zanieczyszczone filtry bardzo często powodują nieprawidłową pracę klimatyzacji. W samochodzie szybko pojawia się brzydki zapach, a i szyby zaczynają parować. Na szczęście filtry można wymienić szybko i bez większego problemu. O wiele gorzej jest, gdy zabrudzeniu ulegnie sam czynnik, co może doprowadzić nawet do zatarcia kompresora. A jeśli dodatkowo w tym czasie i osuszacz zdążył się zabrudzić, ryzyko korozji elementów układu staje się ogromne. A taka awaria pociąga za sobą potężne koszty.
Nieszczelności
Gdy poziom czynnika klimatyzacji zaczyna szybko spadać, może świadczyć to o powstałych nieszczelnościach. Bo to, że z biegiem czasu ucieka on przez ścianki przewodów, to całkiem naturalne zjawisko. Ale uciekająca wtedy ilość jest na tyle mała, że nie stwarza żadnego problemu. Tymczasem uszkodzenie chłodnicy może powodować bardzo duże ubytki. Taka sytuacja zdarza się najczęściej, gdy chłodnica znajdująca się z przodu pojazdu ulega drobnym uszkodzeniom, w wyniku czego koroduje i zaczyna pękać.
Regularne badania
Ponieważ każdy element systemu klimatyzacji może z czasem ulec zużyciu, czy zwyczajnie się popsuć, klimatyzacja samochodowa powinna być sprawdzana regularnie. Raz na rok wydaje się być optymalnym rozwiązaniem. Poza tym producenci samochodów zwracają też uwagę na badanie systemów klimatyzacji w pojazdach, które nie były używane przez okres dłuższy niż pół roku.