Papier ścierny do lakieru – wodny czy zwykły?

Podczas eksploatacji każdego samochodu historia zawsze jest taka sama. Na początku lakier nie kryje żadnej skazy, a z czasem pojawia się na nim coraz więcej drobnych niedoskonałości.

Jednym ze sposobów, które pozwolą sobie z nimi radzić, jest polerowanie lakieru papierem ściernym. Jaki jego rodzaj sprawdzi się w tym lepiej – papier ścierny wodny, czy zwykły?

Papier ścierny wodny i zwykły – na czym polega różnica?

Obydwa rodzaje pozwolą na usunięcie z lakieru drobnych rys. Oba też są dostępne w różnej granulacji, co pozwoli na dopasowanie właściwości do indywidualnych potrzeb. Różnica polega na tym, że papier wodny jest całkowicie wodoodporny i przeznaczony do pracy na mokro.

Oznacza to, że przed przystąpieniem do polerowania powinno się go zanurzyć w wodzie lub nafcie. Jakie płyną z tego korzyści? Przede wszystkim dzięki zanurzeniu w wodzie, papier ścierny staje się znacznie bardziej elastyczny.

Sprawia to, że polerowanie takich elementów jak chociażby klamki czy zgięcia karoserii, nie sprawiają już takich problemów jak w przypadku papieru ściernego tradycyjnego.

Jak wybrać odpowiedni papier ścierny?

Podstawową cechą określającą parametry użytkowe papieru ściernego, jest jego granulacja. Określa ona wielkość ziaren, z jakich zbudowany jest papier. Im większa jest wartość granulacji, tym drobniejsze jest zawarte w papierze ziarno.

Należy pamiętać, że chociaż papier o granulacji 60 będzie w stanie usunąć duże płaty zużytego lakieru znacznie szybciej, podczas jego użycia istnieje znacznie większe ryzyko przebicia się do głębszych warstw powłoki.

Dlatego celem uzyskania większej precyzji lepszym wyborem będą papiery o większej granulacji. Mówiąc krótko, najlepiej do pracy z lakierem przygotować papiery wodne o różnej granulacji. Początkowe użycie papieru o dużej wielkości ziaren przyspieszy pracę, by następnie dokończyć ją papierem o wysokiej granulacji.